تحلیل زنجیره ارزش واسط مغز رایانه (BCI)

هدی فتحیان

کارشناسی ارشد بیوالکتریک دانشگاه تهران

واسط مغز رایانه یا BCI همانطور که از نامش هویدا است به معنی ایجاد ارتباط بین مغز شخص با کامپیوتر است. این محصول از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است. مهم ترین بخش BCI در این میان، گیرنده داده است که نوع EEG به دلیل هزینه پایین، پرتابل بودن و رزولوشن زمانی خوب بیشتر از باقی گیرنده ها مورد توجه قرار گرفته است.
در سال های اخیر بازار BCI رشد خوبی را طی کرده است. این روند افزایشی به دلیل افزایش موارد اختلالات مغزی که بر حرکت اندام‌ها تأثیر می‌گذارند، سرمایه‌گذاری دولتی در کشورهای پیشرفته در زمینه تحقیقات مغز، کوچک‌شدن قطعات و دستگاه‌ها که استفاده از آنها را تسهیل خواهد کرد و افزایش کاربردBCI در حوزه سرگرمی بوده است.
در سال 2020 حجم بازار BCI حدود 1488 میلیون دلار(40 هزار میلیارد تومان) بوده و تخمین زده میشود تا سال 2030 به 5463 میلیون دلار (147 هزار میلیارد تومان معادل 7.4 درصد بودجه ایران در سال 99) برسد.
همچنین بازار هدست های پوشیدنی EEG در سال 2019 حدود 764.49 میلیون دلار(21 هزار میلیارد تومان) بوده و تخمین زده میشود تا سال 2027 به 1425.53 میلیون دلار(40 هزار میلیارد تومان) برسد.
این بدین معنی است که ورود ایران به این حوزه و سرمایه گذاری در آن برای مصرف بازار داخلی (در صورت آماده سازی زیرساخت های موردنیاز آن چون فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی) و صادرات (به شرط قابل رقابت بودن محصولات با نمونه های مشابه خارجی) میتواند سود خوبی را همراه داشته باشد.